Indicatie van los gevaar
Cardinale betonning heeft een geel-zwarte kleur en geeft afzonderlijk gevaar aan, bijvoorbeeld wrakken, ondieptes, zandbanken en rotsen in het water. Deze markering wordt als een kompas gebruikt. De boeien liggen ten noorden, westen, zuiden en oosten van het gevaar. Afhankelijk van de situatie worden er één, twee, drie of alle vier de type cardinalen gebruikt. Aan de kleuren en unieke toptekens kan je zien waar het gevaar ligt en waar het veilige vaarwater is. Houd altijd voldoende afstand van de cardinale betonning.

Kleuren, toptekens en lichtkarakters
De toptekens van cardinalen bestaan altijd uit twee kegels die in een unieke positie tot elkaar staan. De toptekens wijzen naar het deel van de boei dat zwart is.
Cardinale boeien zijn vaak voorzien van een uniek lichtkarakter, zodat het gevaar ook in het donker goed te zien is. De lichtkarakters zijn het beste te onthouden, aan de positie van de kleine wijzer van de klok.
Noordcardinaal
Het veilige vaarwater ligt ten noorden van deze ton. De noordcardinaal is:
- Zwart van boven en geel van onder.
- Het topteken bestaat uit twee zwarte kegels die naar boven wijzen.
- Het lichtkarakter is een (snel) wit flikkerlicht, Quick (Q) of Very Quick (VQ).
Doe de Vaarbewijs 1 cursus bij Vaarbewijs Filmpjes als je alles wil leren over de andere cardinale boeien.
Alles leren voor je Vaarbewijs 1?
- Wil je weten hoe de zuidcardinaal, de westcardinaal en de oostcardinaal er uit zien?
- Ga je leren over de verschillende lichtpatronen die op de cardinalen kunnen voorkomen?
- Wil je leren welke andere lichtkarakters kunnen voorkomen op betonning?
Ook je Vaarbewijs 1 halen? Start nu direct!
Meer lezen?
Veel gestelde vragen
Dat is cardinale betonning die aangeeft waar het water onveilig is
Cardinale betonning is een markering in het water die als doel heeft om obstakels aan te geven. Een kardinale markering toont je tevens wat de correcte passeerzijde is. Hiervoor wordt vaak een kardinale boei ingezet, maar ook bakens en tonnen zijn opties. Het woord kardinaal verwijst naar het gebruik van een der hoofdwindrichtingen van het kompas bij de naamgeving van de boei, N, E, S of W.
Cardinale betonning is belangrijk omdat het obstakels aangeeft. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld plekken die minder diep zijn, maar ook rotsen in het water kunnen op deze manier aangegeven worden. Zo weet je wat de veilige passeerzijde is. Dit vergroot de veiligheid op het water.
Cardinale boeien zijn vaak voorzien van een uniek lichtkarakter, zodat het gevaar ook in het donker goed te zien is. Het lichtkarakter van een kardinale boei is Quick (snel) of Very Quick (heel snel). De lichtkarakters zijn het beste te onthouden aan de positie van de kleine wijzer van de klok.
Een nood-wrak boei wordt gebruikt om tijdelijk nieuw gevaar aan te duiden, bijvoorbeeld een net gezonken schip. Cardinale betonning geven vaak een groter gevaarlijk gebied aan, bijvoorbeeld rotsen die net onder water zitten.
Cardinale betonning heeft een geel-zwarte kleur en geeft afzonderlijk gevaar aan, bijvoorbeeld wrakken, ondieptes, zandbanken en rotsen in het water. Deze markering wordt als een kompas gebruikt. De boeien liggen ten noorden, westen, zuiden en oosten van het gevaar. De toptekens van cardinalen bestaan altijd uit twee kegels die in een unieke positie tot elkaar staan. De toptekens wijzen naar het deel van de boei dat zwart is .
Er zijn 4 verschillende soorten kardinale betonning: Noord kardinaal, Zuid kardinaal, Oost kardinaal en West kardinaal. De boeien liggen ten noorden, westen, zuiden en oosten van het gevaar. De toptekens van cardinalen bestaan altijd uit twee kegels die in een unieke positie tot elkaar staan. De toptekens wijzen naar het deel van de boei dat zwart is.