Bootaccu’s en elektriciteit
Veel apparatuur op de boot, zoals de marifoon, gps en verlichting, stuurautomaat, boegschroef, ankerlier etc. werkt op elektriciteit. Deze elektriciteit wordt geleverd door accu’s.
Ook elektrische buitenboordmotoren zijn erg in opkomst op kleine boten, ze zijn vrijwel geluidloos en hebben nauwelijks onderhoud nodig. De actieradius is beperkter dan bij brandstofmotoren, maar dit wordt heel snel beter.

Start- en lichtaccu’s
Je hebt vaak een startaccu en een lichtaccu, zodat je boot altijd start als je lichtaccu leeg is. Navigatieapparatuur wordt vaak ook op de startaccu’s aangesloten. Dat gebeurt uit veiligheidsoverwegingen, je wilt immers altijd kunnen blijven navigeren. Als je veel elektrische apparatuur hebt dan kan de accu snel leegraken. Bijvoorbeeld het gebruik van een koelkast aan boord kan veel energie kosten.
Accu’s opladen
Op veel boten wordt de accu opgeladen als de motor loopt via een dynamo en een v-snaar. Een slippende v-snaar kan ervoor zorgen dat de accu niet goed oplaadt en dat kan een hoop gedoe geven onderweg. Maar je kan de accu ook opladen door een acculader die is aangesloten op de walstroom. Zet accu’s bij het opladen altijd in een goed geventileerde ruimte, omdat er bij het opladen explosief knalgas kan ontstaan. Knalgas is lichter dan lucht, zorg dus voor ventilatie bovenin de ruimte.
Als je een paar dagen onderweg bent, maak dan altijd gebruik van de 230V walstroom, zodat je accu altijd is opgeladen. Voor walstroom is meestal wel een aparte verloopstekker nodig.
Alles leren voor je Vaarbewijs 1?
- Wil je alles leren hoe het zit met capaciteit en stroomsterkte van de accu?
- Wat is een parallelle schakeling?
- Wat is een seriële schakeling?
- Wanneer moet je dikke en wanneer dunne kabels gebruiken?
Ook je Vaarbewijs 1 halen? Start nu direct!
Meer weten?
Veel gestelde vragen
Sluit de plus pool van de eerste accu aan op de plus pool van de tweede accu, en sluit de min pool van de eerste accu aan op de minpool van de tweede accu. De capaciteit van de accu’s wordt dan vergroot.
Sluit de plus pool van de ene accu aan op de de min pool van de andere accu en vice versa. Het voltage van de accu’s wordt dan vergroot.
Het is mogelijk om accu’s te schakelen. Dit kan op diverse manieren: parallel, in serie of een combinatie van beide. Het belangrijkste is dat je altijd accu’s van hetzelfde merk, met dezelfde capaciteit en dezelfde aankoopdatum / productiedatum gebruikt. Ook de gebruikte kabels moeten dezelfde lengte hebben.
Walstroom is een aansluitpunt op de wal waar 230V uit komt. Dit kan je gebruiken om je bootaccu op te laden en om de elektrische apparatuur in de boot op aan te sluiten.
Elektrische apparaten verbruiken een bepaalde hoeveelheid energie per sec, deze wordt uitgedrukt in Watt (W). En W=V*A. Waarbij Spanning in Volt(V) en Stroomsterkte in Ampère (A). Als je hetzelfde apparaat kan switchen tussen 230V en 12V (het ding blijft dezelfde hoeveelheid energie per sec (W) nodig hebben om te kunnen functioneren) dan moet bij een hoge V (=230) de A (stroom) lager zijn en bij een lage V (=12) de stroom hoger om op dezelfde W uit te komen. Een dunne draad heeft een hogere weerstand dan een dikke draad (de stroom kan daar moeilijker doorheen stromen net als bij een smalle rivier), om veel stroom (veel Ampère) te kunnen leveren moet je dus dikke draden gebruiken. Als er teveel stroom door een dunne draad gaat lopen dan wordt deze warm en kan zelfs smelten.
Een startaccu is bedoeld voor het starten van een motor en speciaal ontworpen om in een korte tijd veel stroom te leveren, ook bij extreem lage temperaturen. Het is dus niet geschikt voor een langdurige en constante energievraag. Een semi-tractie accu, ook wel deep-cycle-accu, lichtaccu of huishoudaccu genoemd, kan langdurig stroom leveren voor bijvoorbeeld een koelkast, waterpomp, zonnepaneel of verlichting.
Knalgas is een explosief mengsel van waterstofgas (H2) en zuurstofgas (O2) in de volumeverhouding 2:1. Als knalgas aangestoken wordt, reageren waterstofgas en zuurstof met elkaar: een chemische reactie, waarbij water (H2O) wordt gevormd.
Als u een accu oplaadt, ontstaat er explosief knalgas. Knalgas is een combinatie van waterstof en zuurstof. Omdat knalgas lichter is dan lucht, stijgt het naar het hoogste punt in het schip.