Thuishaven » Elektriciteit

Elektriciteit

Bootaccu’s en elektriciteit op de boot

Veel apparatuur op de boot, zoals de marifoon, gps en verlichting, stuurautomaat, boegschroef, ankerlier etc. werkt op elektriciteit. Deze elektriciteit wordt geleverd door accu’s. Vaak is er ook een aparte startaccu aanwezig. Als je aan de wal ligt kan je vaak gebruik maken van 230V walstroom.

Lid worden van Vaarbewijs Filmpjes

Elektriciteit uit bootaccu’s

Elektrische buitenboordmotoren zijn erg in opkomst op kleine boten, ze zijn geluidloos en hebben nauwelijks onderhoud nodig.

Onderweg gebruik je accu’s voor je elektriciteit. Je hebt vaak een startaccu en een lichtaccu, zodat je boot altijd start als je lichtaccu leeg is. Navigatieapparatuur wordt vaak ook op de startaccu’s aangesloten. Dat gebeurt uit veiligheidsoverwegingen, je wilt immers altijd kunnen blijven navigeren en ‘s nachts zichtbaar zijn. Als je veel elektrische apparatuur hebt dan kan de accu snel leegraken. Bijvoorbeeld het gebruik van een koelkast aan boord kan veel energie kosten.

Accu’s opladen

Op veel boten worden opgeladen via een dynamo en een v-snaar opgeladen als je de motor gebruikt. Een slippende v-snaar kan er voor zorgen dat de accu niet goed oplaadt en dat kan een hoop gedoe geven onderweg. Maar je kan de accu ook of opladen door een acculader die is aangesloten op de walstroom. Als je een paar dagen onderweg bent, maak dan altijd gebruik van de walstroom, zodat je accu altijd is opgeladen.

Soorten accu’s

Voor elke maritieme toepassing is een specifieke accu verkrijgbaar. Er zijn accu’s specifiek voor huishoudelijke producten en accu’s speciaal voor het starten van de motor. De volgende type accu’s zijn er: startaccu, semi-tractie accu, AGM-accu en gel-accu. De meeste moderne accu’s zijn onderhoudsvrij. Zet ze in de winter wel ergens vorstvrij neer en zorg dat ze altijd een beetje opgeladen zijn. Meer informatie over een bootaccu kopen en waar je op moet letten is te vinden op de website van Kok Watersport.

accu's en elektriciteit op schepen

Parallelle en seriële schakeling

Je kan de capaciteit van een accu vergroten door meerdere accu’s parallel te schakelen. Je moet dan de plussen met elkaar verbinden en de minnen met elkaar verbinden. De spanning blijft dan gewoon 12 Volt. Grotere schepen hebben vaak apparatuur op 24 volt, dit kan je creëren door twee 12-volts accu’s in serie te schakelen. Bij een serieschakeling verbind je de plus van de ene accu met de min van de andere accu. Als je accu’s met elkaar gaat verbinden, dan is het verstandig om accu’s van hetzelfde type en merk te gebruiken.

Oefenvragen: Elektriciteit

In dit filmpje staan oefenvragen over accu’s en elektriciteit die horen bij bovenstaande theorie.

Lid worden van Vaarbewijs Filmpjes

Meer weten?

Veel gestelde vragen

Hoe schakel je accu’s parallel?

Sluit de plus pool van de eerste accu aan op de plus pool van de tweede accu, en sluit de min pool van de eerste accu aan op de minpool van de tweede accu. De capaciteit van de accu’s wordt dan vergroot.

Hoe schakel je accu’s in serie?

Sluit de plus pool van de ene accu aan op de de min pool van de andere accu en vice versa. Het voltage van de accu’s wordt dan vergroot.

Wat is walstroom?

Walstroom is een aansluitpunt op de wal waar 230V uit komt. Dit kan je gebruiken om je bootaccu op te laden en om de elektrische apparatuur in de boot op aan te sluiten.

Waarom moet je bij 12V een dikke en bij 230V een dunne kabel gebruiken?

Elektrische apparaten verbruiken een bepaalde hoeveelheid energie per sec, deze wordt uitgedrukt in Watt (W). En W=V*A. Waarbij Spanning in Volt(V) en Stroomsterkte in Ampère (A). Als je hetzelfde apparaat kan switchen tussen 230V en 12V (het ding blijft dezelfde hoeveelheid energie per sec (W) nodig hebben om te kunnen functioneren) dan moet bij een hoge V (=230) de A (stroom) lager zijn en bij een lage V (=12) de stroom hoger om op dezelfde W uit te komen. Een dunne draad heeft een hogere weerstand dan een dikke draad (de stroom kan daar moeilijker doorheen stromen net als bij een smalle rivier), om veel stroom (veel Ampère) te kunnen leveren moet je dus dikke draden gebruiken. Als er teveel stroom door een dunne draad gaat lopen dan wordt deze warm en kan zelfs smelten.