Sturen

Hoe bestuur je een boot?

Roerdruk

De meeste boten gebruiken een roerblad om te kunnen sturen. Dit roerblad kan je naar bakboord (links) en naar stuurboord (rechts) bewegen. Een roer heeft roerdruk nodig om te kunnen functioneren. Roerdruk ontstaat door stromend water langs het roerblad te laten gaan. Een schip heeft dus vaart nodig om bestuurbaar te zijn. Het heeft geen zin om het roerblad een uitslag van meer dan 45 graden te geven, de boot gaat dan meer afremmen dan sturen.

Als een boot weinig snelheid heeft dan is hij slecht bestuurbaar. Bij een stilliggende boot kan je kunstmatige roerdruk creëren, door het roer een beetje uitslag te geven en dan gas te geven.

Als je het roer midscheeps hebt staan dan heb je het roer precies recht.

Sturen motorschip

Stuurwiel en helmstok besturing

Helmstok

Kleine boten hebben vaak een helmstok om het roerblad te draaien. De helmstok is direct aan het roerblad verbonden en zorgt voor een directe sturing. Nadeel is wel dat er bijvoorbeeld bij harde wind grote krachten op de helmstok kunnen komen te staan.

Als je de helmstok naar rechts beweegt gaat het roerblad naar links en de boot draait ook naar links. En als je de helmstok naar links beweegt, dan gaat het roerblad naar rechts en draait de boot ook naar rechts.

Stuurwiel

Grotere boten gebruiken een stuurwiel (soms zelfs meerdere), hiermee kost het minder kracht om het roerblad te bewegen.

Als je het stuurwiel naar rechts beweegt gaat het roerblad naar rechts en de boot draait ook naar rechts (net zoals bij een auto).

Als je het stuurwiel naar rechts beweegt gaat het roerblad naar rechts en de boot draait ook naar rechts. (Net zoals bij een auto).

Alles leren voor je Vaarbewijs 1?

  • Wil je weten wat een boegschroef en een hekschroef doet?
  • En welke andere manieren van sturen er zijn?
  • Wil je leren hoe je het wieleffect kan gebruiken?
  • Start nu direct met de online vaarbewijs 1 cursus.

Ook je Vaarbewijs 1 halen? Start nu direct!

Meer lezen?

Veel gestelde vragen

Wat is een boegschroef?

Een boegschroef is een extra schroef aan de voorkant van een boot. De schroef heeft de functie om de boeg (de voorkant van de boot) naar links of rechts te manoeuvreren. Het is een handig hulpmiddel waarmee je de boot zijwaarts bij lage voorwaartse snelheden kan manoeuvreren. 

Hoe werkt een boegschroef?

Een boegschroef is een hulpmiddel dat wordt gebruikt om een boot zijwaarts te manoeuvreren. Het bestaat uit vier hoofdonderdelen: een horizontale buis, een motor, de schroef en een rooster. De schroef zit in de horizontale buis die geheel open is, hierdoor kan het water er doorheen stromen. De motor zorgt ervoor dat de schroef draait en dat de punt van de boot kan bewegen naar de gewenste richting . De boegschroef werkt het beste als de boot niet voortbeweegt. Hoe harder je vaart, hoe minder goed de werking van de boegschroef is. Tot een snelheid van ongeveer 7 kilometer per uur heeft de boegschroef effect.

Wat is een hekschroef?

Een hekschroef in een extra schroef die aan de achterkant van een boot zit en waarmee de achterkant van de boot makkelijk naar links en naar rechts kan worden bewogen.

Wat is een helmstok?

Een helmstok (ook helmhout) is een stok die het roer van een (klein) schip bedient. Hij is gewoonlijk vervaardigd van hout of van aluminium. Bij simpele constructies is de helmstok direct aan de bovenkant van het roerblad bevestigd. Is Als je de helmstok naar rechts beweegt gaat de boot naar links.

Wat is roerdruk?

Roerdruk is de druk die ontstaat door stromend water langs het roerblad van een boot. Een roer heeft roerdruk nodig om te kunnen functioneren. Dit betekent dat een schip vaart nodig heeft om bestuurbaar te zijn.

× Vragen?