Zeebetonning

Zeebetonning

IALA-A

Op zee wordt het IALA-A betonningssysteem gebruikt. Het verschilt niet heel erg veel van het SIGNI systeem. Ook het maritieme betonningssysteem kent groene en rode boeien om het vaarwater te markeren. Vooral de scheidingstonnen zijn anders.

Toepassingsgebied in Nederland

In Nederland wordt het IALA-A systeem gebruikt op:

  • Noordzee
  • Waddenzee
  • Eems-Dollard
  • Westerschelde

IALA-A betonningsrichting

De betonningsrichting loopt van zee naar land (haven, riviermonding etc.). Dit is dus precies tegengesteld aan de betonningsrichting in het SIGNI systeem dat op de binnenwateren wordt gebruikt. Als je dus in de betonningsrichting vaart, dan heb je de groene boeien rechts en de rode boeien links. Dit komt overeen met de kleuren van de boordverlichting.

Als de betonning evenwijdig aan de kust loopt, dan is de richting met de wijzers van de klok mee (aan de Nederlandse kust loopt de richting dan van zuid naar noord). De groene boeien liggen dan aan de landkant en de rode aan de zeekant.

Alles leren voor je Vaarbewijs 2?

  • Wil je weten welke scheidingstonnen er in IALA-A worden gebruikt?
  • Hoe onderscheidt het zeebetonningssysteem zich van het SIGNI-systeem?
  • Ken je alle andere boeien nog uit Vaarbewijs 1?

Ook je Vaarbewijs 2 halen bij Vaarbewijs Filmpjes?

Meer lezen?

Veel gestelde vragen

Wat is het IALA-A betonningssysteem?

IALA-A is het betonningssysteem dat op zee wordt gebruikt en dat met rode en groene boeien de loop van het vaarwater aangeeft.

Waar in Nederland geldt de zeebetonning IALA-A?

In Nederland wordt het zeebetonningssysteem gebruikt op de Noordzee, Waddenzee, Eems, Dollard en de Westerschelde.

Wat voor scheidingstonnen worden er in het zeebetonningssysteem IALA-A gebruikt?

In het IALA-A systeem worden cardinale boeien gebruikt als scheidingston