Thuishaven » Zeebetonning

Zeebetonning

Het IALA-A maritiem betonningsstelsel

In dit Vaarbewijs Filmpje leer je alles over laterale zeebetonning volgens het IALA-A systeem. Dit maritieme betonningssysteem wordt overal ter wereld op open zee en zeegaten gebruikt. Het is aanvullende aan het laterale betonningssysteem SIGNI dat je hebt geleerd voor je Vaarbewijs 1.

Lid worden van Vaarbewijs Filmpjes

Zeebetonning IALA-A

In het Vaarbewijs Filmpje uit de Vaarbewijs 1 serie over laterale betonning werd het SIGNI systeem behandeld, deze geldt op de Nederlandse binnenwateren. Dit Vaarbewijs Filmpje gaan we je alles leren over het zeebetonningssysteem, ook wel maritieme betonning of IALA-A genoemd. Het verschilt niet heel erg veel van het SIGNI systeem. Ook het maritieme betonningssyteem kent groene en rode boeien om het vaarwater te markeren. Vooral de scheidingstonnen zijn anders.

Toepassingsgebied in Nederland

In Nederland wordt dit systeem gebruikt op de Noordzee, Waddenzee, Eems, Dollard en de Westerschelde.

IALA-A betonningsrichting

De betonningsrichting loopt van zee naar land (haven, riviermonding etc.). Als je dus in de betonningsrichting vaart, dan heb je de groene boeien rechts en de rode boeien links. Dit komt overeen met de kleuren van de boordverlichting. Als de betonning evenwijdig aan de kust loopt, dan is de richting met de wijzers van de klok mee (aan de Nederlandse kust loopt de richting dan van zuid naar noord).

Scheidingstonnen

De scheidingstonnen zijn anders dan in het SIGNI systeem.

Vaarwater gelijk belang

Er wordt een cardinale boei als scheidingston gebruikt als de vaarwaters van gelijk belang zijn. Er wordt dan bijvoorbeeld een zuidcardinaal gebruikt als de scheiding zich ten noorden bevindt.

Hoofdvaarwater en nevenvaarwater

De scheidingstonnen zijn in het geval van een hoofdvaarwater en nevenvaarwater rood-groen-rood met een rood cilinder topteken als het nevenvaarwater zich aan de linkerkant bevindt. En de scheidingston is groen-rood-groen met een groen kegel topteken als het nevenvaarwater zich aan de rechterkant bevindt.

zeebetonning IALA-A vaarbewijs
Rotterdam – Foto: Rens Groenendijk

Overige boeien

Op zee kom je ook de cardinale boeien tegen als ze een afzonderlijk gevaar markeren. Deze moet je ook kennen voor je Vaarbewijs 2 examen. Ook de overige boeien kan je tegenkomen die we in het Vaarbewijs Filmpje uit Vaarbewijs 1 hebben behandeld, zoals de midwaterboei, markering nieuw gevaar, markering afzonderlijk gevaar etc.

Oefenvragen over zeebetonning

In dit filmpje staan oefenvragen over zeebetoning die horen bij bovenstaande theorie.

Lid worden van Vaarbewijs Filmpjes

Meer lezen?

Veel gestelde vragen

Wat is het IALA-A betonningssysteem?

IALA-A is het betonningssysteem dat op zee wordt gebruikt en dat met rode en groene boeien de loop van het vaarwater aangeeft.

Waar in Nederland geldt de zeebetonning IALA-A?

In Nederland wordt het zeebetonningssysteem gebruikt op de Noordzee, Waddenzee, Eems, Dollard en de Westerschelde.

Wat voor scheidingstonnen worden er in het zeebetonningssysteem IALA-A gebruikt?

In het IALA-A systeem worden cardinale boeien gebruikt als scheidingston